Moet ik een aparte SPF gebruiken?

Hallo Iedereen,

Verschillende makeup- en beuty producten bevatten tegenwoordig een spf factor. Primers, Fond de teint, poeder, dagcrème,… De vraag is nu of deze spf factor je voldoende bescherming biedt?

Nee! Je hebt per zone of lichaamsdeel een koffielepel zonnecrème nodig. Voor gelaat en hals heb je dus ook één koffielepel nodig. Deze hoeveelheid kan je nooit bereiken met je make-up producten.

Hoevaak moet je bijsmeren?

Daarbovenop is het ook aangeraden op zonnige dagen om de twee uur opnieuw te smeren. Dit doe je ook niet met je makeup of je dagcrème. Op erg hete dagen of wanneer je op het strand bent of aan een zwembad ligt draag je best geen foundation. zodat je gemakkelijk om de twee uur kan bijsmeren.

Surplus?

Natuurlijk is het een leuke surplus dat men een verzorgende Spf in meerdere beauty producten stopt. Bescherming tegen de schadelijke zonnestralen gaat vroegtijdige veroudering tegen. Beter een lage Spf dan helemaal geen spf. Toch? Hier zijn verschillende merken echter al op aan het terugkomen. Het is namelijk zo dat wanneer je ingrediëntenlijst van je product erg lang wordt, de kracht van elk individueel ingrediënt afzwakt. Je hebt dus beter 3 hoogwaardige erg geconcentreerde ingrediënten dan 10 van mindere kwaliteit.

Wat is nu aan te raden?

Op zonnige dagen mag je dus gerust een zonnecrème met spf factor 30 over je dagcrème aanbrengen. Ook in de winter. In de zomer raad ik zelfs absoluut een spf 50 aan. Je serum en/of dagcrème dat je eerst smeert zal je huid van de nodige voedingsstoffen voorzien. De spf hierna zal een beschermend schildje vormen en je huid beschermen tegen vroegtijdige veroudering, pigmentatie stoornissen, verlies aan collageen,… Maar de zonnecrème zal je huid ook goed beschermen tegen weer, wind en koude. Bijv op wintersport. Zo ben je ook extra beschermd tegen die vervelende rode huid met couperose tot gevolg.

Hoe zorg je voor voldoende vitamine D?

Wees absoluut niet bang voor een vitamine D tekort. 15 minuten per dag in de zon met je handen of voeten is al voldoende voor je vitamine D aanmaak. Vitamine D vind je ook in vette vis, portobello champignons, eieren, zuivelproducten en margarine.

xx Caroline

Geef een reactie