Mijn 6 tips om blijvend je gewicht te verlagen

Hallo Iedereen,

Vandaag heb ik nog eens een lifestyle blogpost voor jullie. Ik ben nu een aantal jaren diëtiste en er zijn toch een aantal tips die beter werken dan andere. Het is vooral belangrijk dat je de tips in je levensstijl integreert voor een blijvende verandering. Als je te streng dieet houd je dit doorgaans minder lang vol waardoor het bekende jojo effect ontstaat. Ik vind het belangrijker om constant een paar gezonde gewoonten aan te houden dan om te streven naar een té groot gewichtsverlies.

Tip 1:

Drink 6 glazen water per dag. Kies voor grote glazen van 250 á 300 ml. 1 glas voor elke maaltijd zodat je maag al wat gevuld is. En telkens 1 glas tussendoor. Drink hiernaast gerust nog kruidenthee en verse soep.

Tip 2:

Eet steeds fruit, groenten of soep vóór je maaltijd. Je verzadigingsgevoel komt pas na een 20-tal minuten. Wanneer je eerst een stuk fruit schilt en eet, is er al een deel van deze tijd voorbij en zal je nadien merken dat je met de helft van je normale portie toekomt.

Tip 3:

Vermijd bij de avondmaaltijd koolhydraten wanneer je geen inspanning meer levert. Eet ’s avonds bijvoorbeeld enkel kip of vis met veel groenten. Koolhydraten zoals aardappelen en pasta leveren je energie om te verbranden. Maar als je nadien enkel in de zetel zit, verbrand je deze niet meer voldoende. Het is echter wel belangrijk steeds koolhydraten te eten bij je ontbijt en lunch omdat je geen dipje mag krijgen overdag tijdens het werk.

Tip 4:

Wanneer je ’s avonds geen koolhydraten eet, eet dan minstens twee soorten groenten om diversiteit op je bord te hebben. Zorg ook voor voldoende variatie om meer plezier in je eten te hebben en hoe meer soorten groenten je eet, hoe groter je anti-oxidanten en vitamine inname is. Maak bijvoorbeeld telkens 1 warme groente en voorzie ook steeds een rauwkostslaatje.

Tip 5:

Neem een voldoende groot ontbijt dat bestaat uit volle granen zoals haver, om je honger langdurig te stillen. Neem er een portie melkvervanger bij zoals sojamelk of amandelmelk. Deze bevatten geen dierlijke vetten en zijn daarom gezonder en beter verteerbaar. Vul dit aan met een stukje fruit voor oplosbare vezels en vitaminen!

Tip 6:

Zoek een sport die je leuk vindt. Ik heb er zelf bijna 30 jaar over gedaan om een sport te vinden die ik enorm graag doe en nu doe ik het met plezier en is het nooit een opgave!

Wat is jullie ultieme tip om gewicht te verliezen?

xx Caroline

 

5 Reacties

  1. Marushi
    juli 12, 2016 / 11:01 am

    Dit had ik net nodig! 😀 Bedankt voor de tips. -x-

  2. juli 12, 2016 / 4:40 pm

    Ik sla mijn ontbijt de laatste tijd weer over omdat dat vaak ook veel kcal zijn….maar ja, dan neem ik ook dat ongezond tussendoortje om 10u00…Met deze tips ga ik het opnieuw beter doen. 🙂

    • juli 12, 2016 / 6:32 pm

      Inderdaad, dan heb je nadien enkel meer honger + je lichaam begint pas caloriën te verbranden als je iets hebt gegeten dat je kan verbranden. Succes!

  3. Faceandfit
    juli 22, 2016 / 3:34 pm

    Super handige tips! Mijn allergrootste tip is eet gevarieerd. Ik heb altijd standaard mijn voedingsplan gevolgd. Ik ben geen grote eter, ik lus niet veel. Eigenlijk at ik constand het zelfde waardoor ik af viel. Vorige week terug van vakantie gekomen. En ja daar eet je heeel anders. Wat er dus voor gezorgd heeft dat ik 3% lichaamsvet kwijt ben geraakt in 4 weken (dit is mijn doel ook, dus ik ben blij). Vaak gaan mensen juist bijv koolhydraten links laten liggen om af te vallen. Maar dan zou ik juist zeggen, eet op zijn tijd toch even een bord spagetti. Want dat is voor je lichaam gewoon een soort boost. Wat je dus sneller helpt afvallen.

Geef een reactie